تبلیغات
گوهر ناب

دو مسأله دیگر ادامه کتاب استاد مطهری

و مسأله دیگر در باب معاشرت زن و مرد باقی مانده كه بد نیست آنها را نیز بررسی كنیم : یكی مسأله شنیدن صدای زن است و دیگر مسأله دست‏ دادن با او است
در مسأله اول ، ظاهرا مسلم است كه شنیدن صدای زن در صورتی كه تلذذ و ریبه در كار نباشد جایز است . مرحوم آیة الله سید محمد كاظم طباطبائی‏ یزدی در عروه الوثقی باب نكاح فصل اول مسأله 39 می‏فرماید : " لا بأس بسماع صوت الاجنبیة ما لم یكن تلذذ و لا ریبة من غیر فرق بین‏ الاعمی و البصیر و ان كان الاحوط الترك فی غیر مقام الضروره ، و یحرم‏ علیها اسماع الصوت الذی فیه تهییج للسامع بتحسینه و ترقیقه . قال تعالی: " « فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض »"
یعنی : شنیدن صدای زن در صورتی كه تلذذ و ریبه نباید جایز است ولی در عین حال مادامی كه ضرورتی نیست ، ترك آن بهتر است . و بر زن حرام است‏ كه بخواهد صوت خود را نازك كند و نیكو سازد به طوری كه تحریك آمیز باشد ، چنانكه خدای متعال در قرآن خطاب به زنان پیغمبر اكرم صلی الله‏ علیه و آله و سلم می‏فرماید : در حرف زدن صدا را نازك و مهیج نكنید كه‏ موجب طمع بیماردلان گردد
مسأله جواز استماع صدای زن ، جزء مسلمات است و دلیل آن سیره قطعی بین‏ مسلمین و ضروری بودن و مخصوصا سیره قطعی تاریخی رسول خدا و ائمه اطهار است
علاوه بر این ، مفهوم آیه مذكور اینست كه حرف زدنی كه در آن كرشمه و ناز به كار نرود جایز است . یعنی خود این آیه دلیل بر جواز همسخن شدن زن‏ و مرد اجنبی است
تنها شهید اول است كه در لمعه می‏فرماید : " و یحرم سماع صوت الاجنبیه‏ " ، و بعضی از فقهاء معاصر احتمال داده‏اند كه خطائی از نساخ رخ داده‏ است و مثلا " لا یحرم " را " یحرم " نوشته‏اند
در مورد مسأله دوم شكی نیست كه حتی در صورتی كه تلذذ و ریبه هم نباشد ، دست دادن زن و مرد اجنبی جایز نیست مگر اینكه جامه‏ای حائل باشد مانند دستكش . در این مسأله ، هم در روایات و هم در فتاوای فقهاء اتفاق كلمه‏ می‏باشد . در بعضی از روایات علاوه بر اینكه قید شده كه مصافحه بدون حائل‏ نباشد ، اضافه شده كه باید دست را فشار ندهند . مرحوم سید در عروه‏ الوثقی بعد از مسأله پیش می‏فرماید : " لا یجوز مصافحة الاجنبیة . نعم لا بأس بها من وراء الثوب " یعنی‏ دست دادن با زن بیگانه جایز نیست ، ولی اگر جامه‏ای حائل باشد مانعی‏ ندارد
بدیهی است كه جایز بودن دست دادن با زن بیگانه در صورت حائل بودن‏ جامه یا دستكش ، مشروط به اینست كه تلذذ و ریبه‏ای در كار نباشد ، اما اگر تلذذ و ریبه در كار باشد همانطور كه بعضی‏ از فقهای دیگر در حاشیه عروه یادآوری كرده‏اند قطعا حرام است

تاریخ ارسال : چهارشنبه 22 بهمن 1393 11:56 ق.ظ | نویسنده : خانم محمدقلی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.