تبلیغات
گوهر ناب

حریم عفاف ادامه کتاب استاد شهید مطهری


آیه 59 - 60 سوره احزاب چنین است : " « یا ایها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین یدنین علیهن‏ من جلابیبهن ذلك ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و كان الله غفورا رحیما ( 59 ) لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینة لنغرینك بهم ثم لا یجاورونك فیها الا قلیلا (60) »]
ترجمه : ای پیغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو كه‏ جلبابهای ( روسریها ) خویش را به خود نزدیك سازند . این كار برای اینكه‏ شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است
اگر منافقان و بیمار دلان و كسانی كه در شهر نگرانی به وجود می‏آورند ، از كارهای خود دست بر ندارند ما ترا علیه ایشان خواهیم برانگیخت . در آنوقت فقط مدت كمی در مجاورت تو خواهند زیست
در این آیه دو مطلب را باید مورد دقت قرار داد : یكی اینكه جلباب چیست و نزدیك كردن آن یعنی چه ؟ دیگر اینكه آنچه به عنوان‏ علت و فایده این دستور ذكر شده كه : " شناخته شوند و مورد آزار واقع‏ نشوند " چه معنی دارد ؟ اما مطلب اول : در اینكه جلباب چه نوع لباسی را می‏گویند ، كلمات‏ مفسرین و لغویین مختلف است و به دست آوردن معنای صحیح كلمه دشوار می‏باشد
در المنجد می‏نویسد : " الجلباب : القمیص او الثوب الواسع " ( یعنی جلباب پیراهن یا لباس گشاد است )
در مفردات راغب كه كتاب دقیق و معتبری است و مخصوص شرح لغتهای‏ قرآن نگاشته شده است می‏گوید : " الجلابیب : القمص و الخمر " ( یعنی پیراهن و روسری )
قاموس می‏گوید : " و الجلباب كسرداب و سنمار : القمیص و ثوب واسع للمرأه دون‏ الملحفة او ما تغطی به ثیابها من فوق كالملحفة ، او هو الخمار . یعنی‏ جلباب عبارت است از پیراهن و یك جامه گشاد و بزرگ كوچكتر از ملحفه
و یا خود ملحفه ( چادر مانند ) كه زن به وسیله آن تمام جامه‏های خویش را می‏پوشد ، یا چارقد "
در لسان العرب می‏نویسد : " الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الرداء تغطی به المرأه رأسها و صدرها . یعنی جلباب جامه‏ای است از چارقد بزرگتر و از عبا كوچكتر . زن‏ به وسیله آن سر و سینه خود را می‏پوشاند "
عبارت " كشاف " نیز قریب به همین است . و در تفسیر مجمع البیان‏ آنجا كه لغت را معنی می‏كند می‏گوید : " الجلباب خمار المرأه الذی یغطی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة
یعنی جلباب عبارت است از روسری ای كه در موقع خروج از منزل به كار برده می‏شود و سر و صورت را با آن می‏پوشانند "
ولی ضمن تفسیر آیه می‏گوید : " ای قل لهولاء فلیسترن موضع الجیب بالجلباب و هو الملائة التی تشتمل‏ بها المرأه یعنی مقصود اینست كه با روپوشی كه زن به خود می‏گیرد محل‏ گریبان را بپوشاند "
بعد می‏گوید : " و گفته شده است كه جلباب همان چارقد است و مقصود آیه اینست كه‏ زنان آزاد در وقت بیرون رفتن پیشانیها و سرها را بپوشانند "
چنانكه ملاحظه می‏فرمائید معنی جلباب از نظر مفسران چندان روشن نیست
آنچه صحیحتر به نظر می‏رسد اینست كه در اصل لغت ، كلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می‏شده است ، ولی غالبا در مورد روسریهائی كه از چارقد بزرگتر و از ردا كوچكتر بوده است به كار می‏رفته است . ضمنا معلوم می‏شود دو نوع‏ روسری برای زنان معمول بوده است : یك نوع روسریهای كوچك كه آنها را خمار یا مقنعه می‏نامیده‏اند و معمولا در داخل خانه از آنها استفاده‏ می‏كرده‏اند . نوع دیگر روسریهای بزرگ كه مخصوص خارج منزل بوده است
این معنی با روایاتی كه در آنها لفظ جلباب ذكر شده است نیز سازگار است‏ ، مانند روایت عبیدالله حلبی كه در تفسیر آیه 61 سوره نور نقل كردیم
مضمونش این بود كه در مورد زنان سالخورده جایز است خمار و جلباب را كنار بگذارند و نگاه به موی آنها مانعی ندارد . از این جمله فهمیده می‏شود كه جلباب وسیله پوشانیدن موی سر بوده است
همچنین در روایات دیگر در كافی ( 1 ) در تفسیر همان آیه وارد شده است‏ كه حضرت صادق علیه السلام می‏فرماید : " « الخمار و الجلباب اذا كانت‏ المرأه مسنة » " یعنی وقتی زن سالخورده‏ای باشد جایز است چارقد و روسری‏ را زمین بگذارد
بنابراین مقصود از نزدیك ساختن جلباب ، پوشیدن با آن می‏باشد ، یعنی‏ وقتی می‏خواهند از خانه بیرون بروند روسری بزرگ خود را با خود بردارند
البته معنی لغوی نزدیك ساختن چیزی ، پوشانیدن با آن نیست بلكه از مورد ، چنین استفاده می‏شود . وقتی كه به زن بگویند جامه‏ات را به خود نزدیك‏ كن مقصود اینست كه آن را رها نكن ، آنرا جمع و جور كن ، آنرا بی اثر و بی خاصیت رها نكن و خود را با آن بپوشان
استفاده زنان از روپوشهای بزرگ كه بر سر می‏افكنده‏اند دو جور بوده است‏ : یك نوع صرفا جنبه تشریفاتی و اسمی داشته است همچنانكه در عصر حاضر بعضی بانوان چادری را می‏بینیم كه چادر داشتن آنها صرفا جنبه تشریفاتی‏ دارد . با چادر هیچ جای بدن خود را نمی‏پوشانند ، آنرا رها می‏كنند . وضع‏ چادر سركردنشان نشان می‏دهد كه اهل پرهیز از معاشرت با مردان بیگانه‏ نیستند و از اینكه مورد بهره‏برداری چشمها قرار بگیرند ابا و امتناعی‏ ندارند . نوع دیگر برعكس بوده و هست : زن چنان با مراقبت جامه‏های خود را به خود می‏گیرد و آنرا رها نمی‏كند كه نشان می‏دهد اهل عفاف و حفاظ است .

تاریخ ارسال : پنجشنبه 8 دی 1390 02:08 ب.ظ | نویسنده : خانم محمدقلی

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : سه شنبه 17 مرداد 1396 06:45 ق.ظ
My spouse and I stumbled over here different page and thought I
may as well check things out. I like what I see so now i am following you.
Look forward to looking into your web page for a second time.

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر